10 راهکار مهم برای نوشتن محتوای خوب برای تازه کارها

10 راهکار مهم برای نوشتن محتوای خوب برای تازه کارها

یکی از بخش‌هایی که در حوزه‌ سئو مطرح می‌شود توجه به محتوای مناسب و خوب در سایت می‌باشد. متنی که مورد نیاز کاربران باشد تا براساس سرچی که در موتورهای جستجو (مخصوصاً گوگل) برای کسب اطلاعات موردنیازشان انجام می‌دهند به آن دست یابند

در سال‌های اخیر شاید به اهمیت محتوا و ضرورت وجود آن در سایت‌ها وبلاگ‌ها توجه کافی و وافی نمی‌شده است. اما امروزه با توجه به گسترش تبادلات اطلاعات و پیشرفت فناوری در حوزه IT، ایجاد شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی (که اکثراً بر مبنای تبادل اطلاعات و آگاهی‌رسانی جمعی ایجاد شده‌اند) اهمیت محتوای مناسب و دقیق بر کسی پوشیده نیست.

البته به این نکته باید توجه داشت که محتوا صرفا در قالب متن ذکر نمی‌شود. بلکه هرگونه اطلاعاتی که موجب کسب آگاهی چه به‌صورت متن، صدا، فیلم، تصویر، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، کتاب الکترونیک و …) شود، از آن به‌عنوان یک محتوا می‌توان یاد کرد.

گریزی می‌کنیم به content marketing (بازاریابی محتوایی و اهمیت آن در وبلاگ‌ها و …)، از آنجایی که می‌دانیم content marketing یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی به‌شمار می‌رود و هدف اصلی آن آموزش و  آگاهی عمومی می باشد تا نهایتا منجربه فروش و تبلیغ درباره محصول مورد نظر به صورت نامحسوس شود.

گوگل فرست - محتوا - 10 راهکار مهم برای نوشتن محتوای خوب برای تازه کارها - 1

بسیاری بر این معتقدند که محتوا سنگ بنای بازاریابی است و تولید محتوا و یا متن روان را به‌عنوان یک عنصر کلیدی برای آگاهی از یک برند و شناسایی بهتر آن برای مخاطبین و کاربران می‌توان دانست.

از طرفی در یک سازمان برای تولید محتوای مناسب 2 هدف عمده را می توان ذکر کرد. بدین‌گونه باعث 1) برقراری و گسترش ارتباطات مؤثر با مخاطبان در سازمان‌ها می‌باشد. 2) تولید ارزش برای آن‌ها می‌کند که در نهایت منجر به توفیق و پیشرفت سازمان‌ها می‌شود.

از اهداف دیگر تولید محتوا می‌توان بحث آموزش، ارتقاء، و ترویج فروش، تعامل بهینه با مخاطبان و افزایش ترافیک سایت اشاره کرد.

بنابراین بهترین کار برای تولید محتوا ابتدا مشخص‌کردن نوع محتوا با توجه به موارد بالا (متن، تصویر، ویدئو و یا ترکیبی از آن‌ها)که متناسب با نوع کسب‌ وکارتان باشد و در نهایت انتخاب بهترین آن‌ها برای بیزینستان است.

ما در ادامه به معرفی 10 راهکار برای نوشتن محتوای خوب برای شما کاربران عزیز می‌پردازیم تا با رعایت آن‌ها یک محتوای یونیک و کارگشا برای سایت یا وبلاگتان تولید نمایید که به کمک آن جذب مخاطب و افزایش ترافیک را در سایتتان داشته باشید. و در انتها غیرمستقیم بازاریابی محتوایی هم انجام داده باشید. دقایقی چند را با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای نوشتن محتوای قوی

گوگل فرست - محتوا - 10 راهکار مهم برای نوشتن محتوای خوب برای تازه کارها - 2

۱-نوشتن محتوا فقط و فقط برای کاربر نه صرفا موتورهای جستجو (گوگل)

اولین و مهم‌ترین قدم برای تولید محتوا و نوشتن متن توجه به این نکته است که محتوا را برای کاربر و رفع نیازهای آن (بر اساس سرچی که در موتورهای جستجو انجام می‌دهد) تهیه کنید.

2- داشتن استراتژی تولید و بازاریابی محتوا

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا بکنید، باید استراتژی مناسب برای تولید محتوای هدفمند در جهت پیشبرد اهداف کسب‌ وکارتان را داشته باشید، تا با دید کلی و واقع‌نگری یک متن کارگشا و اصولی تولید نمایید.

3- کلمات کلیدی و مباحثی که باید در متن یا محتوای شما بولد و مشخص‌تر باشد را تعیین نمائید.

کلمه کلیدی و مطالب مهم خود یک داستان دیگر است و نیاز به یک مقاله مجزا برای استفاده کاربران عزیز می‌باشد. علی‌ای‌حال به طور خلاصه اشاره می‌کنیم که ابزاری برای تعیین این نوع کلمات رقابتی و نکات ریز و مهم برای انتخاب مؤثر این کلمات وجود دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان Keyword planner نام برد.

موارد تخصصی تری نیز موجود است از جمله Kwfinder که دانسات و استفاده از اینها برای کسانی که کار تولید محتوا میکنند و سئوکاران الزامی و مهم می‌باشد.

4-اهمیت انتخاب تیتر جذاب و پاراگراف اول در متن

گوگل فرست - محتوا - 10 راهکار مهم برای نوشتن محتوای خوب برای تازه کارها - 4

همیشه توجه کنید که پاراگراف اول و مخصوصاً جمله اول در نوشتن محتوا بسیار مؤثر می‌ باشد. چرا که کاربر با خواندن چند جمله اول به این نتیجه می‌رسد که این متن یا محتوا برایش سودمند هست یا خیر. و از طرفی در افزایش ترافیک و بازدید از سایت نیز گزینه بسیار مهم و تایرگذار عنوان شده است.

اصولا بین ۳-۶ ثانیه فرصت برای جلب‌ نظر بازدیدکننده و تصمیم برای خواندن متن از طرف کاربر لازم است و ساختار و محتوای متن تولیدی را میتوان یکی از گزینه‌های ماندگاری کاربر در آن صفحه از سایت دانست.

دراین قسمت تیتر جزء مواردیست که اگر جذاب و کوتاه باشد تأثیر فراوانی در خواندن مطالب دارد.

از جهاتی عده‌ای معتقدند پاراگراف اول باید عقلانی و مرتبط با نیاز کاربران و به گونه‌ای نگارش شود که از اهداف اصلی محتوایی خارج نشود. بهتر است هدف از نوشتن مقاله یا محتوا را در پاراگراف اول متذکر شوید و در ادامه کاربر را برای خواندن و دیدن مطالب درگیر و علاقه‌مند نمایید و سعی نمائید تا کل مطالبتان ساختار یکنواختی نداشته باشد تا چشم کاربر خسته نشود و هم انگیزه کافی برای خواندن مابقی متن در خواننده ایجاد شود.

5- استفاده از تصاویر:

یک محتوای زیبا و کاربرپسند متنی است که یک یا چند تصویر مرتبط با موضوع متن در آن استفاده شده تا هم چشم خسته نشود، بعد از خواندن یک‌سری مطالب و هم اینکه خود گویای مطالب مکمل با متن باشد.در واقع هدف از انتشار تصاویر زیبا در محتوای خود را اینگونه میتوان عنوان کرد که با این کار می خواهیم حس بینایی خواننده را تحریک نمائیم.

6- استفاده از ویدئو

اگرچه ویدئو در کنار متن و محتوای نشر شده در سایت خیلی استفاده نمی‌شود ولی اهمیت آن در بالابردن اطلاعات کاربران و نهایتا در سئو بر کسی پوشیده نیست. از طرفی لازم به ذکر است که تولید ویدئوی سئو شده نیز به این راحتی نیست و باید اصول مرتبط با مباحث سئو در تولید آن رعایت شود.

7- مطالب مورد استفاده تکراری نباشد.

گوگل فرست - محتوا - 10 راهکار مهم برای نوشتن محتوای خوب برای تازه کارها - 5

شاید در ابتدای امر انتشار و بارگذاری مطالب  برای کسی زیاد مهم نباشد و متن مورد نیاز برای سایت یا وبلاگ خود را با تغییرات کوچک در جمله‌بندی آن که از سایت‌های موجود دریافت کرده است انتشار دهند. ولی گوگل به این نکته بسیار اهمیت می‌دهد و با الگوریتم‌های موجود از جمله پاندا متن کپی‌شده و اصطلاحا Duplicate Content  را شناسایی کرده و به‌شدت با آن برخورد می‌کند.

در ثانی تولید محتوای خوب و یونیک نشاندهنده احترام به وقت و زمانی که کاربر برای سرچ در موتورهای جستجو قرار می‌دهد، است.

بنابراین اگر به‌دنبال جذب واقعی کاربر برای سایت‌تان هستید، به‌دنبال نوشتن محتوای مناسب، یونیک و غیرتکراری برای وب‌سایت خود باشید. تا به‌صورت طبیعی (کسب رضایت کاربران را داشته باشید) و به رتبه مناسب و در شأن کار خود برسید.

8- تبلیغات بیش از حد در محتوا ممنوع:

اگر در پی نشر یک متن برای حوزه کاری و بیزنس خود هستید، از تبلیغات پی‌درپی و تکرار اسم برند همراه با کلمات کلیدی خود بپرهیزید.

شاید این روش قبلاً یکی از راه‌های کسب رتبه برای گوگل محسوب می‌شود. ولی امروزه با توجه به پیشرفت الگوریتم‌ها و ربات‌های گوگل به ‌شدت با این نوع تولید محتوا برخورد کرده و به‌جای افزایش رتبه و جذب مخاطب، دفع کاربر و نزول رتبه را خواهید داشت. از طرفی یک نوع احترام و شعور و وقت کاربر برای مطالعه محسوب می‌شود.

9- ایجاد لحن مثبت و طرز بیان خاص در نوشته‌هایتان

طبق آخرین تحقیقات هاروارد در بررسی‌های صورت گرفته راجع به بازاریابی محتوا عنوان شده است که به‌کارگیری احساسات مثبت در درج محتوا سبب محبوب‌شدن آن محتوا و افزایش اشتراک آن محتوا توسط کاربران می‌شود. و همچنین درگیرکردن احساسات مخاطب و نگارش صحیح ، سبب ایجاد دید مثبت در نوشته توسط کاربران شده و باعث افزایش انگیزه و تأثیر مثبت بر روی تصمیمات آن‌ها می‌شود.

حال شاید این سؤال برایتان ایجاد شود که چگونه لحن مثبت ایجاد کنیم؟

  • محتوای مثبت اکثراً به صورت شخصی هست و بهتر است در نوشته‌هایتان مخاطبان را مستقیماً مورد هدف قرار دهید.
  • محتوای مثبت به صنعت خاصی اختصاص ندارد.
  • محتوای مثبت بر روی راه‌حل‌ها متمرکز می‌شود. در واقع راه‌حل‌های مناسبی را در جهت رفع آن مشکل و مبحث ارائه می‌دهد و روی انواع روش‌های آن‌ها تمرکز می‌کند.
  • محتوای مثبت کلمات مثبت به‌همراه دارد. کلماتی که مخاطب را به‌سوی خوشبختی و ایجاد امید سوق می‌دهد و انرژی مثبت برایشان ایجاد می‌کند.
  • مهم‌ترین و آخرین دلیل، محتوای مثبت راحت‌تر مطالعه می‌شود و بهتر است متن ساده‌ای را در بر بگیرد.

10- در تله زیاده‌خواهی نیفتید:

شاید تیتر آن کمی ذهن را درگیر کند. در واقع هدف این بود که به این مفهوم پی ببرید که در تولید محتوا محدودیت‌هایی در زمینه تولید و توزیع موجود هست پس زمانی شروع به ایجاد تولید محتوا نمایید که پی به ارزش ایجادشده توسط مخاطبان ببرید.

در واقع ببینید با درج محتوا ارزش بیشتری (پاسخ به سوالهای مخاطب در پی سرچ موضوع مورد نظرش) برای مخاطب‌تان فراهم می‌کند یا خیر؟

آیا در حال حاضر می‌توا نید محتوای خود را به‌خوبی در اختیار مخاطب‌تان قرار دهید.

تعیین زمان‌بندی درست و به‌موقع برای نشر محتوا

گوگل فرست - محتوا - 10 راهکار مهم برای نوشتن محتوای خوب برای تازه کارها - 3

زمانی به فکر افزایش محتوای خود باشید که این درخواست از جانب برندها، افراد و مخاطبانتان به گوش شما رسیده باشد.

در واقع زمانیکه با حساس نیاز از طرف مخاطب خود مواجه شدید بهترین موقع برای انتشار مطالب خود می باشد.این موارد را میتوان با نظرسنجی ها یا کامنتهایی که مخاطبتانتان بای شما به ارمغان میگذارند متوجه شوید.

در انتها با توجه به تمامی مطالب ذکرشده در بالا، امید است که با خواندن این مقاله بتوانید یک محتوای مناسب با استراتژی تعیین‌شده برای کسب‌وکارتان و همسو با اهداف سازمانتان تولید نمائید.

همان‌طور که می‌دانیم حرف اول را محتوا می‌زند و به‌نوعی گفته می‌شود محتوا پادشاه است. بیشترین شباهت را روزنامه‌نگاران یا وبلاگ‌نویسان دارند و از این موضوع نهایت استفاده را در نوشتن محتوای خود و انتخاب جای درست و مناسب برای درج محتوای تولیدی خود در سایت و یا صفحه موردنظر داشته باشید.

چیدمان مطلب مرتبط با جایگاه مناسب یکی از دیگر مسائلی است که در خواندن و جذب مخاطب تأثیر فراوانی دارد.

یک توصیه دوستانه و کارگشا برای تمامی افرادی که تمایل به نوشتن و درج محتوای هدفمند و زیبا و مفید برای وبسایت خود دارند و همچنین کسانی که کار تولید محتوا می کنند صرف وقت کافی برای مطالعه و افزایش و بروزسانی دایره اطلاعات خود در زمینه کاری خود می باشد .

چرا که امروزه باتوجه به پیشرفت تکنولو›ی و افزایش اطلاعات مردمی نوشتن یک مطلب عالی مستلزم داشتن ذهنی پربار و فعال می باشد.

همانطور که برایان تریسی در کتاب : آینده خود را خلق کنید ؛ اینگونه نوشته است:

اگر می خواهید موفق شوید  هرگز نباید فراموش کنید که آینده متعلق به انسان های با صلاحیت و واجد شرایط است. آینده صرفا متعلق به صمیمی ها  خوش قلب ها و یا حتی جاه طلب ها نیست آینده متعلق به کسانی است که کارشان را بلد هستند و می دانند که چه باید بکنند. آینده متعلق به کسانی است که می دانند چگونه نتیجه بگیرند. آینده متعلق به کسانی است که پیوسته بر میزان دانش و علم و اطلاعات خود می افزایند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *