سئو

سئو

سئو مخفف عبارت بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد. Search Engine Optimization یا همان SEO که به فارسی سئو نگارش می شود!
به مجموعه کارهایی که به منظور افزایش رتبه سایت در صفحات نتیجه موتورهای جستجو برای یک عبارت بیاید، سئو می گویند. به صفحات نتیجه برای یک عبارت در موتورهای جستجو SERP می گویند. SEARCH ENGINE RESULT PAGE یا همان صفحات نتیجه موتورهای جستجو. هر چه شما در یک سرپ بالاتر دیده شوید، احتمال ورودی مخاطب از همان نتیجه به وب سایت شما نیز بالاتر می رود.
در گذشته که تعداد وب ‌سایت‌ ها محدود بود نیازی به انجام سئو نبود؛ یعنی شما کافی بود یک وب سایت بسازید و در آن از عبارتهای مد نظرتان در هر جایی، بدون هیچ استانداردی استفاده کنید و سایت شما، چون تقریبا هیچ رقیبی نداشت در بالاترین نتیجه ظاهر می شد! اما اکنون که تعداد وب ‌سایت ‌ها بسیار زیاد شده است باید رتبه سایت را افزایش داد تا در صفحات جستجو به ‌عنوان اولین پیشنهاد ها قرار بگیرد و بتواند کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کند.

موتور جستجوی گوگل دارای Crawler یا خزنده ‌هایی هست که در سطح وب حرکت می ‌کنند، محتوای وب ‌سایت ‌ها را بررسی می ‌کنند و بر اساس قوانین خاصی به آن رتبه می‌ دهند. اما مهم این است که بدانیم گوگل این قواعد را هر چند وقت یک ‌بار تغییر می ‌دهد.

ما با رعایت قوانین خاص می ‌توانیم اعتبار سایت را قابل ‌قبول کنیم و سپس با انجام تکنیک ‌های متعددی رتبه سایت را افزایش دهیم.

سئو به دو دسته تقسیم می ‌شود. سئوی کلاه ‌سفید که به‌ طور قانونی انجام می ‌شود و سئوی کلاه‌ سیاه که با روش‌ های غیر قانونی انجام می‌شود. مثل گرفتن بک لینک غیر قانونی از سایر سایت ‌ها.

شرکت ‌های حرفه‌ ای اکنون با  چیزی حدود 30 درصد نرخ کلیک سایت در گوگل به ‌صورت سئوی کلاه ‌سفید ترافیک ورودی را افزایش می‌ دهند. ضمناً با استاندارد سازی ساختار وب ‌سایت با روش‌ های سئو داخلی و خارجی اعتبار سایت را در نزد گوگل بالا می ‌برند.

اقدامات سئو در بهینه‌سازی سرعت

سئوکار باید سایت را بهینه کند تا تجربه کاربری که مهم ترین قانون گوگل است را بهبود بخشد. یک سئوکار حرفه‌ ای می ‌داند که باید سایت را برای کاربران بهینه کرد تا اینکه برای موتورهای جستجو، زیرا از این طریق تجربه کاربری بهبود داده می ‌شود و اعتبار سایت بالا می ‌رود و در نتیجه کاربران بیشتری وارد سایت می ‌شوند.

در اینجا به ‌صورت خلاصه اقداماتی که برای سئوی محتوا باید انجام داده شود لیست می ‌شود.

  • تگ ‌های مهم جدا کننده سر تیتر از مطلب مانند h1، h2 به‌ طور صحیح استفاده شوند.
  • در آدرس صفحه از کلماتی که محتوای صفحه را توضیح می ‌دهند استفاده شود.
  • کلمات کلیدی مشخص و در متن قرار داده شوند.
  • مطالب رسانه ‌ای مثل عکس و ویدیو در سایت قرار داده شوند زیرا کاربر را مدت بیشتری در سایت نگه می ‌دارند.
  • به تعداد محدود به وب‌ سایت ‌هایی که محتوایشان مشابه سایت ماست و رتبه بالایی دارند لینک داده شود.
  • قابلیت لایک، اشتراک متن و … چون کاربر را بیشتر در سایت نگه می ‌دارد لازم است.
  • ریدایرکت ­ها به حداقل رسانده شوند. کمتر از محتوای سایت‌ های دیگر استفاده کنید.
  • حجم کدها کاهش داده شده و کدهای اضافی حذف شوند.
  • صفحات با خطای 404 حذف شوند.

بهتر است بدانید که اگر سرعت لود سایت (load) کند باشد امکان دارد کاربران سایت را زود ترک کنند و به دنبال محتوا در جای دیگری بروند، برای همین بسیار مهم است که سرعت لود تا حد امکان بالا برده شود. یکی از وب سایت هایی که با آن می توانید سرعت لود صفحه های وب سایت خود را چک کنید، GTMetrix است.

بهینه‌ سازی سرعت سایت

  • انتخاب هاست و سرور مناسب
  • فعال ‌سازی قابلیت keep alive
  • فعال ‌سازی Gzip که با فشرده‌سازی سرعت رو بالا می ‌برد
  • استفاده از cdn
  • Cache کردن ریدایرکت­ ها
  • تعیین سایز تصاویر
  • کم ‌حجم کردن تصاویر
  • قرار دادن کدها در جای مناسب صفحه ( مثلاً جاوا در پایین)

ابزارهای متعددی هستند که برای سئو کردن مطالب به ما کمک می‌ کنند. یکی از این ابزارها ابزار گوگل سرچ کنسول (سابقاً نامش  گوگل وبمستر تولز بود) است.

این ابزار سرویس رایگانی هست که اطلاعاتی در مورد سایت مثل اینکه کدام صفحات محبوب ترند، چه تعداد کاربران با چه دستگاهی‌ هایی وارد سایت می ‌شوند و … را به ما می ‌دهد.

همچنین اشتباهات سئو را اطلاع می ‌دهد و برای رفع آن کمک می ‌کند. اجازه ویرایش فایل robot.txt که تعیین ‌کننده صفحاتی است کهcrawler  های گوگل مجاز هستند ببینند را می ‌دهد و خطاهای آن را اطلاع می ‌دهد.

با ارائه فایل sitemap، می‌ توانیم از این طریق سرچ کنسول جزییات تصویر، ویدیو و … و همچنین زمان‌ بندی به‌ روز رسانی را به گوگل بدهیم. در آخر اینکه در صفحه‌ای مربوط به خطاها، مشکلات و خطاهای سئو سایت را گزارش می ‌دهد.

روش دیگری نیز وجود دارد که بر روی سئوی سایت بسیار تأثیر می ‌گذارد. روشی به نام رپرتاژ آگهی. تأثیر این روش بر روی سئو آن ‌قدر زیاد است که در واقع موتور جستجوی گوگل کار خود را با یک بک لینک شروع کرده است. رپرتاژ آگهی تعاریف متعددی دارد، یکی از تعاریف آن این است: نوعی متن است که برای معرفی خدمات یا محصولات به کار می ‌رود.

 این متن در سایت ‌های پر بازدید قرار داده می ‌شود و درون آن باید کلمات کلیدی قرار گیرند که به سایت بک لینک می‌ دهند. متن نباید نشان دهد که یک تبلیغ است، باید بر پایه احساس خواننده نوشته شود و اصول سئو در آن رعایت شود.

سایت‌ هایی که متن را در آن‌ ها منتشر می‌ کنید باید رتبه الکسا بالا و سن دامنه بیشتری داشته باشند و موضوعشان در ارتباط با سایت شما باشد.

رپورتاژ آگهی تأثیر بسیاری روی سئو دارد. اگر متن رپورتاژ سئو شده باشد، تا وقتی‌که در سایت ‌های ناشر قرار دارد هم ترافیک بیشتری به وجود می ‌آورند و هم باعث بهبود سئوی شما در کلمات کلیدی خاصی که در آن ‌ها بک لینک داده‌ اید می ‌شود.

اکنون می دانیم که هدف از سئو کردن، ارتقای رتبه سایت به ‌منظور ورود کاربران بیشتر به سایت است. اما غیر از این روش، روش دیگری نیز وجود دارد که به آن گوگل ادوردز می‌گویند.

گوگل ادوردز به معنی تبلیغ از طریق گوگل است که البته هزینه هم دارد. یکی از روش‌ های ادوردز، بر پایه کلمات کلیدی است. ابتدا شما اکانت گوگل می ‌سازید و سپس کلمات کلیدی سایتتان را وارد می ‌کنید و گوگل برای آن ‌ها هزینه ‌ای تخصیص می ‌دهد.

گوگل ادوردز و سئو هردو یک فایده دارند و آن افزایش رتبه سایت است اما گوگل ادز با سرعت بیشتری رتبه را افزایش می ‌دهد و همچنین  اگر رتبه سایت خوب باشد اما خطاهای بهینه ‌سازی و مدیریت بعداً صورت بگیرد، احتمال افت رتبه بسیار است اما در گوگل ادوردز کمتر چنین اتفاقی می ­افتد.

گوگل ادوردز بسیار مناسب سایت ‌های نوپا است که می‌ خواهند به ‌سرعت رتبه خود را افزایش دهند.

در مجموع باید گفت که سئو کردن کاری دائمی است و نیاز به نظارت، وبلاگ نویسی، نقد و بررسی محصولات و خدمات و پاسخ به سؤالات تخصصی کاربران دارد که روش ‌های دیگری برای افزایش رتبه سایت هستند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یعنی از طریق درج محتوا به بازاریابی دیجیتال کمک می‌ کنیم. روش این کار ارائه اطلاعات ارزشمند به‌ صورت رایگان در اختیار کاربران است تا مخاطبین، سایت را با آن مفهوم بشناسند و در آینده از خدماتش استفاده کنند.

سئو به ‌عنوان استراتژی بازاریابی دیجیتال

سئو جز جدایی ‌ناپذیر بازاریابی دیجیتال است که مشتریان را از طریق پلت فرم‌ های آنلاین به سمت کسب‌ و کارها  می ‌کشاند.

بهینه ‌سازی موتور جستجو یا همان سئو چیست؟

سئو مجموعه‌ای از روش ‌ها و ابزارهاست که کمک می ‌کند تا سایت در موتور جستجو در جایگاه بهتر دیده شود. پس ترافیک بیشتری خواهیم داشت و احتمالاً فروش بهتری.

گرچه سئو زمانی تنها به معنای این بود که کلمات کلیدی به سایت اضافه کنیم اما بعد از سال 2018 پیچیده‌تر شد و نیاز به بررسی در حوزه ‌های دیگر هم لازم شد. امروزه سئو کردن به یک کار تمام‌ وقت تبدیل شده است.

چگونه استراتژی سئو را ایجاد کنیم

باید آنچه که به ‌صورت عامیانه راجع به سئو شنیده ‌اید را کنار بگذارید و به این کار به ‌عنوان یک پدیده در حال تکامل نگاه کنید.

از آنجا که رفتار کاربران و الگوهای موتورهای جستجو مدام در حال تغییر است، استانداردهای سئو به ‌سرعت عوض می ‌شوند.

تنها بازاریابی آنلاین در حال پیشرفت نیست بلکه کسب ‌و کار افراد هم در حال پیشرفت است.

بنابراین واقعاً نمی ‌توان از سئو چشم‌ پوشی کرد. باید همیشه در حال بررسی و پیگیری باشید.

حال به بیان چند نکته مهم می پردازیم ‌که هنگام استفاده از سئو باید بدانید:

  • مخاطبان بازار هدف چه کسانی هستند؟

امروزه هدف سئو فقط جذب مخاطب بیشتر برای افزایش مخاطبان نیست، بلکه منظور افزایش مخاطبانی است که به سرویس ‌هایی که یک شرکت ارائه می ‌کند علاقه‌ مند باشند. در واقع بنا به مباحث آماری باید پرسید که مخاطبین شما برای چه چیزی جستجو می‌ کنند؟ جستجو را چگونه انجام می‌ دهند؟ از لحاظ جغرافیایی کجا هستند؟

هر چه اطلاعات دقیق ‌تر باشند، نتایج با ارزشمند تری از سرمایه ‌گذاری که در سئو کرده‌ اید به دست می ‌آید. ابزار google analytics برای شروع جستجو ابزار مناسبی می ‌باشد.

  • بیشتر مردم روی گوشی ‌های خود جستجو می ‌کنند

برای دانستن اینکه در چند سال گذشته چقدر بازار آنلاین موبایل پیشرفت کرده و از دستکاپ جلو افتاده است نیازی به آمار نداریم. اگر می‌ خواهید در موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشید بسیار مهم است که سایت را برای موبایل بهینه ‌سازی کنید. اگر نمی‌ دانید که طراحی سایتتان چقدر با معیارهای گوگل مطابقت دارد، روی لینک تست بهینه ‌سازی موبایل گوگل کلیک کنید.

  • موتورهای جستجو در حال رشد هستند

وقتی کسی راجع به موتور جستجو صحبت می‌ کند آیا ناگهان به گوگل فکر می ‌کنید؟ این غول فنّاوری آن ‌چنان سهم بزرگی در بازار دارد که کلمه googling (به معنای جستجو در گوگل) یک فعل شده است. البته بخش چشمگیری از جستجوها هم در سایت ‌های دیگری انجام می ‌پذیرد، مثل بینگ مایکروسافت. سعی کنید روی موتورهای جستجوی دیگر سرچ کنید تا رتبه سایتتان را ببینید. برای افزایش رتبه در موتور جستجوی بینگ تنها لازم است محتوای چند رسانه ‌ای بیشتری روی سایت بگذارید و همچنین تگ‌ های متا را قرار دهید.

  • مخاطبان شما چه چیزی را جستجو می‌ کنند؟

چند سال پیش یک کاربر معمولی نمی ‌توانست به موتور جستجو اعتماد کند که یک جمله محاوره‌ ای را بفهمد. و با یک عبارت سنگین مثل “تحویل غذا تهران” جستجو را انجام می ‌داد. اما الآن مردم احساس می‌ کنند می ‌توانند عبارت محاوره‌ای مثل “رستوران اطراف من کیست؟” را جستجو کنند. این تغییر خوب است اما روی کلمات کلیدی که باید برای سایت انتخاب کرد تأثیر می ‌گذارد. بجای تمرکز روی کلماتی که ترافیک سایت را افزایش می‌دهند، روی کلماتی تمرکز کنید که باعث افزایش تبادل درآمد و سود خواهند شد.

  • مسیریابی ساده و کیفیت بالای محتوا بسیار تأثیرگذارند

قرار دادن اطلاعات جالب در سایت که به ‌سادگی پیدا می ‌شوند باعث می ‌شود تا ترافیک سایت به ‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند. هر صفحه باید بر اساس کلمات کلیدی و با محتوای منحصر به ‌فرد ساخته شود تا موتورهای جستجو به ‌راحتی سایت را ایندکس کنند و رتبه سایت بالا رود. تجربه کاربری خوب، کلید اصلی موفقیت شماست، پس محتوا را متمرکز بر یک موضوع و عادی قرار دهید. از پر کردن بیش از حد مطالب با کلمات کلیدی و استفاده از کلماتی که به ‌سختی درک می ‌شوند اجتناب کنید تا کاربران مایل به ترک سایت شما نباشند.

  • لینک‌ هایی که به سایت داده می ‌شوند بسیار مهم هستند

وقتی سایتی به وب ‌سایت شما لینک می ‌دهد، موتورهای جستجو در نظر می ‌گیرند که سایت شما محتوای مهمی دارد. در گذشته نزدیک، برای افزایش رتبه از لینک گرفتن از سایت ‌هایی که کیفیت بالایی نداشتند استفاده می ‌شد. اما امروز، ارزش لینکی که به سایت شما داده می ‌شود، بر اساس کیفیت سایتی است که لینک را داده است مشخص می ‌شود. تنها چند لینک از سایت ‌های پر ترافیک لازم است که نتایج فوق ‌العاده‌ای را بار آورد.

  • شبکه‌ های اجتماعی نقش اساسی دارند

شبکه ‌های اجتماعی پلت فرم ساده ‌ای به‌منظور ایجاد ارتباط  بودند که  امروز به کانال بازاریابی سودآوری تبدیل شده‌ اند. خیلی از مردم جستجوی خود را در شبکه ‌های اجتماعی شروع می ‌کنند و در نهایت به آنچه مورد نظرشان است می ‌رسند. اشتراک گذاشتن محتوای شخصی شده، به ‌روز و درگیر کننده ، افراد بیشتری را به پروفایل شما و در نهایت به وب ‌سایت شما می‌ کشاند.

  • تجزیه و تحلیل در سئو بسیار مهم است

برای به دست آوردن نتایج بهتر باید رتبه سایت را در موتورهای جستجو به ‌طور مداوم زیر نظر گرفت. می ‌توانید سایت‌ های برتر را به ‌عنوان نمونه انتخاب کنید. تغییرات کوچکی بدهید و ببینید آیا در رتبه سایت تغییری داده می‌شود. تغییرات زیاد و بدون ارتباط با هم انجام ندهید چون باید بدانید که چه تغییری باعث افزایش رتبه سایت شده است.

تا کنون در مورد اجزا مهم سئو صحبت کردیم. استراتژی‌ های دیگری نیز وجود دارد که روی رتبه سایت به ‌طور مستقیم تأثیر می ‌گذارد مانند ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی.

بنابراین هزینه هر کدام از این استراتژی ‌ها به‌ تنهایی زیاد می‌ شود. اکثر برندهای مهم ترکیبی از این استراتژی ‌ها را استفاده می‌ کنند تا مطمئن باشند همیشه یک قدم جلوتر از دیگران هستند.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *